Ademtherapie

Ademtherapie is een onderdeel van oefentherapie Mensendieck en wordt afhankelijk van de zorgpolis geheel of gedeeltelijk vergoed.

Ademtherapie kan worden ingezet bij CARA, een gespannen manier van ademen of hyperventilatie. Door de ademtherapie leer je een goede ademtechniek. Dit leer je toepassen bij ontspanning, rustige bezigheden en bij inspanning zoals sporten.

In een onderzoek, dat in Engeland werd uitgevoerd onder 656 volwassenen (17-70 jaar) met astma, werd aangetoond dat ademhalingstraining een effectieve interventie is bij volwassenen met astma. De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat ademhalingstrainingen de kwaliteit van leven van astmapatiënten significant verbeterden vergeleken met de standaardzorg. (de resultaten van dit onderzoek werden op 13 december 2017 gepubliceerd in The Lancet Respiratory Medicine).

In mijn praktijk blijkt dat naast de behandeling van patienten met astma, ook bij hyperventilatieklachten ademtherapie zeer effectief is bij het opheffen of verminderen van klachten. Hieronder kun je meer lezen over hyperventilatie.

Bij hyperventilatie is vaak sprake van een oppervlakkige (of juist veel te diepe) en gespannen manier van ademen, die zorgt voor scala aan lichamelijke symptomen zoals duizeligheid, misselijkheid, buikpijn, oorsuizingen, tintelingen, trillen of hoofdpijn. Dit gaat vaak gepaard met een angstig gevoel. Hyperventilatie kan voorkomen bij inspanning of een situatie die je spannend vindt, maar kan ook ineens opkomen als je rustig in je stoel zit of in bed ligt.
Bij een hyperventilatieaanval waarbij de symptomen heel hevig kunnen zijn, geven mensen vaak aan dat ze het gevoel hebben de controle over hun lichaam kwijt te zijn en in paniek raken. Dit kan je behoorlijk onzeker over je lijf maken.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling bij hyperventilatie is dan ook begrijpen hoe de lichamelijke symptomen ontstaan, hoe je de angst bij een hyperventilatieaanval de baas blijft en hoe je snel een hyperventilatieaanval kunt stoppen. Daarnaast leer je een goede ademtechniek die je helpt om bij rust, je dagelijkse bezigheden of bij inspanning minder last te hebben van hyperventilatie.

Wanneer de paniek vooral in bepaalde situaties optreedt, zoals naar de winkel gaan, met de trein of bus reizen of uitgaan, leer ik je met ontspannings- en ademhalingstechnieken, hoe je in deze situaties zelf de controle over de spanning in je lijf kunt houden. Hierdoor kunnen deze situaties stap voor stap minder stressvol worden.